De tussentaal die gebruikt wordt in de klas
De
leerkrachten hebben zo hun redenen om, al dan niet, bewust tussentaal te
gebruiken. Dit blijkt uit een onderzoek van Steven Delarue, die in het basis -
en secundair onderwijs in Vlaanderen 82 leerkrachten ging observeren en
interviewen. Delarue is
een taalwetenschapper die gespecialiseerd is in het gebruik van taal.
Delarue
zegt dat de gemiddelde Vlaamse leraar tegen de verwachtingen van de
maatschappij en overheid in, toch veel tussentaal gebruikt in de klas. De
leerkrachten zijn er zich wel van bewust dat er wordt verwacht dat ze Algemeen
Nederlands spreken. Ze hebben verschillende redenen om de tussentaal of dialect
toch te gebruiken in de klas.
Volgens
Delarue passen de leraren hun taalgebruik bewust aan om zo meer interactie te
creëren met de leerlingen. Ze denken dat hun leerlingen opmerkingen gaan maken
of hun gaan uitlachen als ze standaard Nederlands gaan spreken. Leerkrachten
hebben ook het gevoel dat standaardtaal arrogant of verwaand overkomt tegenover
de leerlingen. Sommige leerkrachten verbreden hun definitie van het Algemeen
Nederlands. Zo zorgen ze ervoor dat het taalgebruik dat ze gebruiken ook als
standaardtaal kan beschouwd worden.
Een
volledig andere reden van de leerkrachten is dat ze vinden dat tussentaal meer
en meer wordt gebruikt buiten school. Omdat het meer buiten school gebruikt
wordt vinden leerkrachten dat het in het onderwijs ook moet kunnen. Nog een
andere reden is dat ze moe zijn. Leerkrachten geven aan dat ze soms te moe zijn
en er niet op letten om correct de standaardtaal te gebruiken.
Het
antwoord van Delarue op de vraag waarom er buiten school steeds meer tussentaal
wordt gesproken, en waarom niet binnen het onderwijs. ''Het is normaal dat het
taalgebruik van leerkrachten varieert. Ze komen tijdens het lesgeven in
verschillende situaties terecht, die elke keer een ander taalgebruik met zich
meebrengen. Bijvoorbeeld bij het voorlezen van een stuk theorie uit het
handboek. Dit leunt dicht bij standaardtaal aan, maar als ze dit in eigen
woorden gaan uitleggen met een voorbeeld gaat er wat tussentaliger taalbegruik
gebruikt worden.''
De tussentaal die gebruikt wordt in de klas
De
leerkrachten hebben zo hun redenen om, al dan niet, bewust tussentaal te
gebruiken. Dit blijkt uit een onderzoek van Steven Delarue, die in het basis -
en secundair onderwijs in Vlaanderen 82 leerkrachten ging observeren en
interviewen. Delarue is
een taalwetenschapper die gespecialiseerd is in het gebruik van taal.
Volgens
Delarue passen de leraren hun taalgebruik bewust aan om zo meer interactie te
creëren met de leerlingen. Ze denken dat hun leerlingen opmerkingen gaan maken
of hun gaan uitlachen als ze standaard Nederlands gaan spreken. Leerkrachten
hebben ook het gevoel dat standaardtaal arrogant of verwaand overkomt tegenover
de leerlingen. Sommige leerkrachten verbreden hun definitie van het Algemeen
Nederlands. Zo zorgen ze ervoor dat het taalgebruik dat ze gebruiken ook als
standaardtaal kan beschouwd worden.
Een
volledig andere reden van de leerkrachten is dat ze vinden dat tussentaal meer
en meer wordt gebruikt buiten school. Omdat het meer buiten school gebruikt
wordt vinden leerkrachten dat het in het onderwijs ook moet kunnen. Nog een
andere reden is dat ze moe zijn. Leerkrachten geven aan dat ze soms te moe zijn
en er niet op letten om correct de standaardtaal te gebruiken.
Het
antwoord van Delarue op de vraag waarom er buiten school steeds meer tussentaal
wordt gesproken, en waarom niet binnen het onderwijs. ''Het is normaal dat het
taalgebruik van leerkrachten varieert. Ze komen tijdens het lesgeven in
verschillende situaties terecht, die elke keer een ander taalgebruik met zich
meebrengen. Bijvoorbeeld bij het voorlezen van een stuk theorie uit het
handboek. Dit leunt dicht bij standaardtaal aan, maar als ze dit in eigen
woorden gaan uitleggen met een voorbeeld gaat er wat tussentaliger taalbegruik
gebruikt worden.''
Geen opmerkingen:
Een reactie posten